Sidor

torsdag 19 september 2013

Gessoskola del 4 – Stämpla

Denna del av gessoskolan ska handla om stämpling. Man kan både stämpla i gesso och stämpla med gesso. Använder man riktiga stämplar så ska man tänka på att man måste göra rent dem genast. Om gesson hinner torka fast har du förstört din stämpel. Men gör du ren den innan det torkat går det lätt bort med vatten. Jag kan rekommendera att ni använder en gammal tandborste för att få bort all gesso nere i alla skrymslen.

När man ska stämpla i gesso behöver man ha på ett ganska tjockt lager med gesso. Stämplingen blir mer exakt om man låter gesson torka lite innan man stämplar. Förutom vanliga stämplar kan man stämpla med en hel radda olika saker. Jag har använt bubbelplast i två storlekar, fruktnät, förpackningsmaterial i form av små korvar, flaskskydd i form av ett nät, en skosula(!) och en helt vanlig gummistämpel.


Jag har haft på ett relativt tjockt lager med gesso. När gesson torkat en stund har jag stämplat med de olika sakerna. När det torkat har jag haft på ett lager akrylfärg ovanpå. Här ser ni från vänster till höger: stor bubbelplast, liten bubbelplast, fruktnät och förpackningsmaterial.


Här ser ni från vänster till höger: vinskyddet (resultatet blev inte rutigt, så jag stämplade två gånger, så att ränderna bildade rutor), skosulan och gummistämpeln.


Sen kan man ju även använda gesso som stämpelfärg. Det finns ju inte så många opaka vita stämpeldynor och då kan gesso vara ett bra alternativ. Det är svårare att få ett perfekt stämpling när man använder gesso. För att få ett så exakt stämpling som möjligt ska man ha på ett tunt jämnt lager gesso. Jag har använt pensel när jag applicerat gesson på stämpeln. Man för på gesso och torkar sen bort den med penseln, allt försvinner inte, men det blir ett tunnare lager.

När jag har stämplat med gesso har jag använt vanliga gummistämplar, bubbelplast och  flaskskydd i form av wellpapp.


På dessa tre har jag först målat på ett lager akrylfärg som jag låtit torka innan jag har stämplat. Från vänster till höger ser ni bubbelplast, flaskskydd och gummistämpel.


På dessa fyra har jag först sprayat med Dylusion Ink Spray före stämplingen. De två till höger har grundats med ett tunt lager gesso under sprayen. Sedan har jag stämplat med olika gummistämplar. Eftersom Dylusion är vattenlöslig så tar gesson upp sprayfärgen och den är inte vit längre.


Nästa del i gessoskolan handlar om att rista i gesso.

Materialet hittar ni hos Scrapidoo.

1 kommentar:

  1. så kul inlägg, sätter verkligen igång skapar lusten. Läckert

    SvaraRadera